perjantai 11. toukokuuta 2018

Naisopettajat sorsivat poikia!

Helsingin Sanomien tiedetoimituksen esimies Jukka Ruukki nosti esiin opettajien merkityksen poikien ja tyttöjen välisiin eroihin kouluissa. Hänen siteeraamansa tutkimuksen mukaan tytöt saavat onnistumisistaan parempia kouluarvo­sanoja kuin pojat, mutta sukupuolten väliset erot supistuvat, mikäli kokeet arvioidaan nimettömästi.

Taustalla ovat opettajien asenteet. Jos oppilaan synnynnäinen persoonallisuus ja käytös eivät miellytä, eivät numerotkaan vastaa osaamista. Käytännössä tyttöjen käytös sopii yleensä poikia paremmin koulun odotuksiin.

Myös opettajan sukupuolella on väliä. Poikien arvosanat paranevat, jos osaamista arvioi mies. Eli mitä ilmeisimmin suomalaiskouluissa lisääntyneet erot tyttöjen ja poikien koulumenestyksen välillä liittyvät ennen kaikkea opettajakunnan naisistumiseen - eivät niinkään poikiin tai tyttöihin itseensä.

Asia on kuoleman vakava. Ei ole kauaa, kun meille uutisoitiin poikien huonosta koulumenestyksestä ja siitä seuraavasta syrjäytymisestä ja jopa lapsettomuudesta.

Eikä ole kuin muutama päivä siitä, kun itse kirjoitin lasten ja nuorten kouluvalintojen merkityksestä tekniikan alan työvoimatarpeeseen ja sitä kautta koko Suomen talouteen. Asiat kytkeytyvät yhteen sitä kautta, että tekniset alat ovat perinteisesti kiinnostaneet nimenomaisesti poikia.

Siis niitä teknisesti lahjakkaita poikia, jotka jo koulussa naisvaltaisen opettajakunnan masentamina eivät innostu hyödyntämään koko kapasiteettiaan siten, että he pystyisivät nousemaan sellaiselle osaamisen tasolle, jota teknologiateollisuutemme - ja koko Suomi - tarvitsisi menestyäkseen yhä kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa.

Jukka Ruukki lopetti oman kirjoituksensa toteamalla, että "opetushallitus ohjeistaa kouluja kohtelemaan tyttöjä ja poikia tasa-arvoisesti. Olisi aika siirtyä hienoista sanoista tekoihin."

Itse lopetan tämän kirjoituksen toteamalla, että ensi hätään olisi tavalla tai toisella korjattava naispuolisten opettajien suhtautuminen eri sukupuolta oleviin lapsiin. Pidemmällä aikavälillä tulee myös huolehtia opettajan ammattiin kehittyneen sukupuolten välisen vääristymän korjaamisesta tekemällä ammatti houkuttelevaksi myös nuorille miehille.

Aiempia ajatuksia samasta aihepiiristä:

11 kommenttia:

  1. Näin koulumaailmaa jonkin verran tuntevana sanon, että on kyllä paljon erikoisia tapauksia miespuolisissa opettajissa. Vaikuttaa, että ovat päässeet virkaansa sukupuolen takia ja opettaessaan menevät ali siitä, mistä aita on matalin. Jotkut naisrehtorit näyttävät erityisesti suosivan nuoria miehiä virkoja täyttäessä. Nyt on varaa valita, kun yhtä virkaa hakee pääkaupunkiseudulla vaikkapa yli 100 hakijaa, kun on ylitarjontaa opettajista.

    Olisi mukava kuulla etenkin miehiltä omista koulukokemuksista, että tuntuiko teistä jotenkin kannustavammalta, että oli miespuolinen opettaja vai oliko sukupuolella niinkään merkitystä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ongelma oli Ruukin (ja tutkimuksen) mukaan siis se, etteivät naisopettajat anna samalla tavalla tunnustusta hyvästä menestyksestä pojille kuin tytöille. Eli mikäli kokeet arvioitiin nimellä, saivat pojat niinikään naisopettajilta huonompia arvosanoja (suhteessa tyttöihin) kuin anonyymeinä arvioituina.

      Poista
  2. Päiväkodeissa naispuoliset lastenhoitajat kehuvat tyttöjä kun heillä on nätti mekko tai kauniit palmikot ja päälle päätteeksi vielä halataan, että oletpas nyt ollut kiltti tyttö.
    Ihan hyvä, että tytöistä pidetään huolta.
    Entä pojat? Tavallisessa T-paidassa tai college-housissa eikä muussakaan ole mitään kehumista.
    Päin vastoin, juoksentelevat villisti ympäriinsä ja pitävät vielä meteliäkin. Toruahan niitä pitää kun eivät ole kiltisti hiljaa.
    Tasan ei käy onnenlahjat!

    Tyttäreni oli aikoinaan esikoulussa. Ryhmässä oli kaksi (2) naispuolista ja yksi (1) miespuolinen LTO.
    Kun kelit sallivat, mies oli poikien kanssa pelaamassa jalkapalloa. Pojilla oli hauskaa ja kova oli meno.
    Jopa niin kovaa, että osa tytöistäkin halusi pelaamaan, ml. tyttäreni. Ei tarvinnut olla hiljaa ja "kiltisti"...

    Entä jos ryhmässä on vain naispuolisia LTO henkilöitä? Kuka silloin pelaa poikien kanssa? Ei kukaan :(
    Tämä on vain yksi esimerkki miten poikien luontaisia haluja ei toteuteta...
    Ongelmat siis alkavat jo päiväkodista ja eskarista!

    Ja kuinka helppoa olisi kunnan palkata joku nuori peruskoulun päättänyt,
    syrjäytymiskierteessä(?) oleva kantasuomalainen poika ryhmään apupojaksi, jotta pikkupojillakin olisi joku joka touhuaa heidän kanssaan.

    Turvapaikanhakijoita en suosittele lasten kaveriksi koska heidän taustoistaan ei ole mitään tietoa eikä varmuutta, ei edes iästä, eikä kielitaito riitä.
    (En kirjoita tätä rasistina vaan realistina, sen verran täytyy lasten turvallisuuttakin huomioida)

    VastaaPoista
  3. Tytöt ovat tyttöjä ja pojat ovat poikia ja tämä ero ei ole mikään sosiaalinen konstruktio, vaan faktaa. On tehty tutkimus missä skannattiin 1-2 kuukautta vanhojen tyttö- ja poikalasten aivoja ja aivojen kehityksessä oli selviä eroja. Koska erot tyttö- ja poikalapsien välillä ovat kiistattomat, niin on myös loogista että ajatus- käyttäytymistavat eroavat toisistaan tyttöjen ja poikien välillä. Proffan mainitsema poikien kiinnostus teknisiin aloihin on selvä esimerkki erosta poikien ja tyttöjen aivotoiminnassa. Koodaus, algoritmit, ohjelmat, jne. ovat välttämättömiä tulevaa kehitystä ajatellen ja näitä pitäisi alkaa opettamaan jo esikouluissa kaikille oppilaille. Kaikki lähtee siis samalta viivalta, mutta mikä lopputulos on, riippuu yksilöstä. Tällä hetkellä Suomen opetusministeriö panostaa esimerkiksi marginaalikielen ruotsin opettamiseen ja tästä panostamisesta voi vain todeta että opetusministeriöllä ei ole kaikki rattaat liikkeessä, he ovat tapetoineet ulkoseinät, heillä ei ole kaikki mansikat kakussa, vinttikoirat nukkuu, jne.

    VastaaPoista
  4. Tilanne korjautuisi vähintäänkin osaltaan, jos tätilinjaa murrettaisiin kasvatusputkessa.

    VastaaPoista
  5. Professori kirjoittaa tässä asiaa ja sama naisistuminen vaikuttaa omalla alallanikin. Lisäisin tähän vielä sukupuolesta riippumattoman ongelman eli opettajien mahdollisuudet pitää luokassa kuria ja järjestystä ovat menneet käytännössä olemattomaksi ja opetusta annetaan häiriköitten ehdoilla. Ja jos opettaja edes yrittää, niin esille lävähtää parikymmentä älykännykkää ja koko touhu on pian sopivaksi leikattuna youtubessa.

    VastaaPoista
  6. Eikö tilannetta voisi ensihätään korjata järjestämällä kokeet nimettöminä.

    VastaaPoista
  7. Alkumetreillä annetusta tasoituksesta huolimatta naiset jäävät jälkeen palkka- ja urakehityksessä.

    Mikähän olisi naisten kohtalo jos heiltä jo koulussa edellytettäisiin samaa kuin pojilta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Myös heihin kohdistettaisiin "positiivista syrjintää"? ;)

      Poista
  8. Yksi ratkaisu voisi olla se, että entiseen tapaan olisi poikalyseoita ja tyttölyseoita. Meetoo-pandemian raivotessa poikakoulut olisivat safe spaceja ja tytöt välttyisivät ainakin koulussa häirinnältä.

    Voisi myös olla yksityisiä kurikouluja. Niissä opetettaisiin oppilaat hyville tavoille. Mainostettaisiin, että työrauhaa häiritsevät erotetaan määräaikaisesti tai pysyvästi. Varmaan kiinnostaisi monia oppilaita ja vanhempia. Tuollaisen salaperäisen koulun läpäissyttä ihailtaisiin vähän kuin muukalaislegioonalaisia.

    VastaaPoista
  9. US 13.5.2018:

    "Johtuuko poikien syrjäytyminen epäreiluista arvosteluperusteista?"

    http://pasisillanp.puheenvuoro.uusisuomi.fi/255236-johtuuko-poikien-syrjaytyminen-johtuukin-epareiluista-arvosteluperusteista?ref=karuselli
    --------------

    PS. Lue myös kommentit!

    VastaaPoista

Kommentointi tähän kirjoitukseen on vapaata ja toivottavaa. Pyydän kuitenkin noudattamaan kaikissa vastineissa hyviä tapoja ja asiallista kieltä. Valitettavasti tämä asia karkasi käsistä kesällä 2022, minkä seurauksena olen 15.8.2022 alkaen poistanut epäasiallista kielenkäyttöä sisältävät kommentit riippumatta niiden asiasisällöstä.

Kiitos ajatuksen lukemisesta

Tervetuloa uudelleen!